C2C Link Level

Project Team
Bernd Lukatschek

Scope
Master Thesis

Contact Person

Finished
2014

Car2Car (C2C) / Car2Infrastructure (C2I) Communication is a rapidly growing issue. From that technology one expects a variety of new possibilities in the areas of energy efficiency (traffic jam limitation), road safety and infotainment respectively. A standard for the physical layer is already available and released (802.11p). Additionally channel models have been developed that are able to deal with the special case that transmitter and receiver are mobile.

Content of this Master Thesis is to model a single C2C connection (802.11p) in detail. Afterwards an implementation has to be done. The goal is to find the dependency of the BLER (block erasure rate) on the signal-to-noise ratio (SNR).


Car2Car (C2C) bzw. Car2Infrastructure (C2I) Communication ist ein rasch wachsendes Thema. Man verspricht sich davon eine Vielzahl neuer Möglichkeiten im Bereich der Energieeffizienz (Vermeidung von Staus), Verkehrssicherheit aber auch im Infotainmentbereich (Übertragung von Multimediainhalten). Inzwischen wurde ein Standard des physikalischen Layers verabschiedet (IEEE 802.11p). Zusätzlich wurden Kanalmodelle für die speziellen Eigenheiten einer C2C Verbindung entwickelt.

In dieser Masterarbeit soll eine C2C-Verbindung detailliert modelliert und implementiert werden, um quantitative Aussagen über die Qualität der Datenübertragung nach 802.11p gemacht werden können. Die sich daraus ergebenden sogenannten Mappingkurven werden auch für die Betrachtungen auf Systemebene benötigt.