3D Traffic

Project Team
1 Person

Scope
Master Thesis

Contact Person

Status
Available

Traffic simulations are a powerful tool to evaluate new mobility concepts or to determine bottlenecks in existing road infrastructure. „Traffsim“ is a time-continuous simulation software that supports extensive simulations of vehicular traffic and includes numerous configurable models and parameters. In the course of this project, a 3D visualization for „TraffSim“ should be developed and integrated into the simulation framework, supporting the following functionalities:

  • Fast (and resource-efficient) visualization of the entire traffic scenario
  • Moving 3D vehicles of different types
  • Consideration of aerial traffic (e.g., unmanned aerial vehicles like air taxis)
  • Background drawings (e.g. roads, traffic signs, surrounding environment; possibly using OSM layers)
  • Comfortable user interface using mouse and keyboard controls for navigation

The 3D engine should be built on top of well-known 3D modelling software programs like Blender, Unity, or Cinema 4D.


Verkehrssimulationen sind ein mächtiges Werkzeug, mit deren Hilfe neuartige Mobilitätskonzepte untersucht oder Engpässe in bestehenden Straßeninfrastrukturen ausgemacht werden können. Die Anwendung „TraffSim“ ist eine zeitkontinuierliche Simulationssoftware zur umfangreichen Simulation von Straßenverkehr unter Berücksichtigung einer großen Anzahl konfigurierbarer Modelle und Parameter. Im Zuge dieses Projekts soll eine 3D-Visualisierung für „TraffSim“ entwickelt und in das Simulations-Framework integriert werden. Dabei sollen zumindest folgende Funktionalitäten gewährleistet sein:

  • Schnelle (und ressourcenschonende) Darstellung des gesamten Verkehrsszenarios
  • Sich bewegende 3D-Modelle von unterschiedlichen Fahrzeugtypen
  • Berücksichtigung zukünftiger Mobilitätsformen wie z.B. Unmanned Aerial Vehicles (UAVs) und autonomen Lufttaxis
  • Hintergrunddarstellungen (z.B. Straßen, Verkehrszeichen, natürliche Umgebung; evtl. unter Verwendung von OSM-Layer)
  • Einfach zu bedienendes User Interface unter Verwendung von Maus und Tastatur zur Navigation

Die 3D-Engine soll auf bekannten 3D-Modellierungsprogrammen wie z.B. Blender, Unity oder Cinema 4D basieren.