In the area of energy-efficient mobility mobile transmission paths will be used more and more in future, e.g. to transmit control or billing information to electro stations. In order to guarantee a secure transmission of this sensitive data, investigations with respect to the coexistence of the used transmission technologies with other systems that operate in the same frequency band (e.g. WLAN, Bluetooth, ZigBee) are necessary.
One goal of this project is the exploitation of strategies that allow a secure and reliable high-quality transmission of data in coexistence scenarios. This requires an investigation of the influences of coexistences of different wireless and / or mobile radio systems in close spatial vicinity.
Since an analytical observation is not feasible due to the vast complexity and setting up a test arrangement is too expensive in most cases, the development of an appropriate simulation environment constitutes a reasonable solution. First of all, several representative sample scenarios have to be defined, whereas also fields of application apart from electric mobility are imaginable. Based on these scenarios the simulation environment has to be developed. The next step comprises the aquisition of space including the in that space positioned sender and receiver, in order to simulate the communication channel using ray tracing and launching algorithms. To measure the influences of the mutual disturbances caused by coexistence, the entire sending and receiving chains of the used radio technologies have to be reconstructed. Finally, the derived simulation results are verified using a real test setup.
Im Bereich der energieeffizienten Mobilität werden in Zukunft vermehrt mobile Übertragungswege (z.B. zur Übermittlung von Steuer- oder Abrechnungsdaten für Elektrotankstellen) genutzt werden. Um eine sichere Übertragung der Daten gewährleisten zu können, bedarf es Untersuchungen zur Koexistenz dieser Übertragungstechnologien mit anderen – im gleichen Frequenzbereich betriebenen – Funksystemen (WLAN, Bluetooth, ZigBee etc.).
Eine Zielsetzung dieses Projektes ist es daher, Strategien auszuloten, die die Übertragung der Daten in Koexistenzszenarien zuverlässig und mit hoher Qualität gewährleisten. Dazu bedarf es einer Untersuchung der Auswirkungen von Koexistenzen verschiedener drahtloser und/oder mobiler Funksysteme in enger räumlicher Nachbarschaft.
Da eine analytische Betrachtung aufgrund der enormen Komplexität nicht im nötigen Detaillierungsgrad erfolgreich durchführbar und ein realer Testaufbau meist zu teuer ist, ist der Aufbau einer geeigneten Simulationsumgebung am sinnvollsten. Zuerst werden einige repräsentative Beispielszenarien (wobei auch viele Einsatzgebiete abseits von Elektromobilität denkbar sind) definiert, anhand derer diese Umgebung entwickelt wird. In einem nächsten Schritt erfolgt die Erfassung des Raumes inkl. der in diesem Raum positionierten Sender und Empfänger, um mittels Raytracing/-launching-Algorithmen die Wellenausbreitung der gesendeten Signale zu ermitteln und auf diese Weise den Übertragungskanal nachbilden zu können. Um den Einfluss der gegenseitigen Störungen messen zu können, müssen auch die gesamten Sende- und Empfangsketten der eingesetzten Funktechnologien exakt nachgebildet werden. In einem letzten Schritt werden die anhand der Simulationsumgebung ermittelten Ergebnisse durch Messungen in einem realen Testaufbau verifiziert.
This project was supported by the program „Regionale Wettbewerbsfähigkeit OÖ 2010-2013“, which is financed by the European Regional Development Fund and the Government of Upper Austria.