Road Traffic Modeling

Project Team
Christoph Kieslich

Scope
Master Thesis

Contact Person

Finished
2014

Nowadays most of the people own a mobile phone or a smartphone. Most of the these devices are switched on all the time. As a consequence the mobile network operators possess a lot of data regarding the mobility behavior of the subscribers (anonymous). This knowlegde is very interesting for road traffic control systems since data originated by traffic counting are rare.

One of the goals of this project/thesis is to investigate how these data can be used in order to model the mobility behavior of mobile subscribers. Statistically the set of these trajectories should fit well to the traffic counting data. Such models would be very helpful for the investigation of road traffic control systems since they offer a realistic mobility behavior for reproducible simulations.


Viele Menschen besitzen heutzutage ein Mobiltelefon bzw. ein Smartphone. Meistens ist es eingeschaltet, was dazu führt, dass beim Mobilfunkbetreiber Daten über den Aufenthaltsort der Geräte anfallen. Diese Daten können Aufschluss über das Mobilitätsverhalten von Mobilfunkteilnehmern geben (anonymisiert). Dies ist wiederum sehr interessant für mögliche Verkehrsbeeinflussungssysteme, da Daten über Verkehrszählungen nur sehr punktuell vorliegen.

In dieser Arbeit soll untersucht werden, inwieweit sich derartige Daten dazu eignen, das Mobilitätsverhalten Einzelner in einer Weise zu modellieren,
dass das Verhalten in seiner statistischen Gesamtheit mit den Daten von Verkehrszählungen übereinstimmen. Solche Modelle wären sehr hilfreich für Untersuchungen zur Wirkungsweise von Verkehrsbeeinflussungssystemen, da sie die Möglichkeit bieten, realitätsnahes Mobilitätsverhalten für Straßenverkehrssimulationen zur Verfügung zu stellen.