The focus of this project is twofold. First of all, the differences between various engine types (electrical and combustion engine, hybrid propulsion) and their potential contributions to a ressource-efficient mode of transportation are evaluated. The second aspect comprises the conception and development of driving strategies which enable an economical and environmental way of driving by intelligently utilizing the available traffic lanes and by considering other circumstances such as e.g. the current road conditions (slope, gradient) or intersection control schemes, i.e. the different phases of traffic lights. By reasonable changing lanes and by accelerating and braking in an anticipatory manner both fuel consumption and exhaust emissions should be reduced by at the same time not affecting other vehicles in an adverse way. The driving strategies developed in the scope of this project should be implemented in the form of computational algorithms, which are integrated and evaluated with the aid of the microscopic traffic simulator TraffSim.
Das Hauptaugenmerk dieses Projekts liegt im Wesentlichen auf zwei Aspekten. Zum einen werden die Unterschiede zwischen verschiedenen Antriebsarten (Elektro- und Verbrennungsmotor bzw. Hybridantrieb) aufbereitet sowie deren potenzielle Beiträge zu einem ressourcenschonenderen Betrieb des Fahrzeugs evaluiert. Der zweite Aspekt beinhaltet die Konzeption und Entwicklung von Fahrstategien, die durch die intelligente Nutzung vorhandener Fahrspuren sowie unter Berücksichtung von Fahrbahnbeschaffenheit (Steigungen, Gefälle) und Kreuzungsregelungen eine effiziente Fahrweise erreichen. Durch Spurwechseln und frühzeitiges Bremsen und Beschleunigen sollen zum einen Treibstoffverbrauch und Schadstoffausstoß reduziert werden, während gleichzeitig andere Fahrzeuge nicht nachteilig beeinflusst und der Verkehr so insgesamt flüssiger werden soll. Die im Zuge dieses Projekts entwickelten Fahrstrategien werden in Algorithmen abgebildet und in den Verkehrssimulator TraffSim integriert und evaluiert.