Dynamic Platooning

Project Team

Scope
Master Project

Contact Person

Finished
2017

The deployment of vehicle platoons on highways and the higher road network constitutes a viable solution towards more efficient transportation. The basic principle of such platoons is rather simple: one leading vehicle is responsible for steering control, whereas the preceding vehicles simply follow that leader. There exist different solutions for implementing this follow-the-leader concept.

In this project the microscopic traffic simulator TraffSim, which has been used in a variety of previous projects in the context of traffic simulation, will be extended by a platooning model to simulate different scenarios for platooning. This scenarios comprise e.g. creating, joining or leaving a platoon. After the platooning model is introduced, a platoon management should be implemented which is capable of finding vehicles which are able to form a platoon aiming to reduce fuel consumption, increase the drivers‘ comfort and improve traffic flow in general. Therefor an algorithm for matching routes and current positions of the vehicles has to be implemented to find possible platoons in a simulation scenario.


Der Einsatz von sogenannten „Fahrzeug-Platoons“ auf Autobahnen und dem höherrangigen Straßennetz stellt einen interessanten Ansatz im Hinblick auf effizienteren Individualverkehr dar. Das Prinzip hinter solchen automatisierten Fahrzeugkolonnen ist denkbar einfach: Ein Führungsfahrzeug hat die Kontrolle über die Steuerung, während die anderen Fahrzeug des Platoons diesem einfach nur folgen. Es existieren unterschiedliche Ansätze, wie ein derartiges Folgeprinzip umgesetzt werden kann.

In diesem Projekt soll der Verkehrssimulator TraffSim, welcher bereits im Rahmen von anderen Projekten zur Simulation von Verkehr im urbanen Bereich entwickelt wurde, um ein Platooning-Modell erweitert werden, um verschiedene Szenarien für Platooning abzubilden. Einige Szenarien sind beispielsweise das Bilden, das Beitreten oder das Verlassen eines Platoons. Weiters wird ein Platoon-Management benötigt, um potentielle Platoons in einer Simulation zu erkennen. Hierfür wird ein Algorithmus benötigt mit dem die Routen der Fahrzeuge und deren aktuelle Position verglichen werden, um anschließend Platoons an entsprechenden Positionen zu erstellen. Durch das Bilden von Platoons werden nicht nur der Kraftstoffverbrauch verringert und der Komfort des Fahrers erhöht, sondern auch der Verkehrsdurchsatz gesteigert.